Afgelopen jaar is er erg veel te doen geweest rondom AI. Een heel aantal nieuwe aantal chatbots hebben de Turing test met glans doorstaan en je kunt tegenwoordig met een paar woorden de meest waanzinnige afbeeldingen laten genereren. Wat de toekomst gaat brengen is onzeker, maar duidelijk is dat de jongste generatie zich kan voorbereiden op een leven vol robots en kunstmatige intelligentie.
Met de opkomst van de robots zijn er gelukkig ook heel wat kinderboeken verschenen die uitleggen wat AI is, wat je er mee kunt doen en wat ons nog te wachten staat. Een van de beste komt uit de stal van BOYCOTT, een kleine uitgeverij die al jaren de meest verrassende boeken weet uit te geven.
Paul Virr gaat in 64 pagina’s in vogelvlucht door een brede verzameling informatie over robots en AI. Van de eerste pogingen bijna 2000 jaar geleden tot de modernste snufjes van de technologie die tegenwoordig je tomaten sorteren of je pannenkoeken stapelen.
Computers zijn alomtegenwoordig, heb je er niet eentje in je zak zitten, dan wel om je pols of zit je in een vervoersmiddel dat grotendeels wordt bestuurd door computers. Sterker nog, dit artikel lees je hoogstwaarschijnlijk ook op een computer, als je hem tenminste niet hebt uitgeprint (met behulp van een computer).
Het programmeren van computers is dan ook een bijzonder handige vaardigheid om te hebben tegenwoordig, iets waar je eigenlijk niet vroeg genoeg mee kunt beginnen!
Dat komt goed uit, want met dit boek kan zelfs de grootste computerleek toch zijn kinderen aan de hand nemen in de wondere wereld van het programmeren en zelf spelletjes en andere leuke en handige programmaatjes leren schrijven.
Computers kun je tegenwoordig overal vinden, er is bijna geen activiteit meer te bedenken waar niet ergens een chip of een computer bij komt kijken. Inzicht in hoe die werken is dan ook een onderwerp waar al voor de jongste lezers boeken, software, speelgoed en cursussen over beschikbaar zijn.
Coderdojo is één van die initiatieven om kinderen op jonge leeftijd al in aanraking te brengen met het programmeren van computers, in dit boek uit de CoderDojo Nano serie gebeurt dat door zelf een computerspel te maken met behulp van javascript.
Is een CoderDojo een evenement waar vrijwilligers jonge beginnelingen leren programmeren, een CodeDojo Nano kun je zelf met je vrienden opzetten om aan de hand van dit boek te leren programmeren. Het boek begint dan ook helemaal met de basis, welke programma’s heb je nodig, hoe gebruik je de browser console, welke woorden moet je weten etc. En vandaar uit gaat het steeds verder de diepte in tot collisions, FOR-lussen en animaties geen geheimen meer voor je hebben. Lees meer »
Computers kom je tegenwoordig overal tegen, in de koelkast, in de tv, in je auto en bijna iedereen heeft er eentje in zijn zak zitten. De huidige generatie van ‘cybernatives’, kinderen die zijn opgegroeid met internet en computers, kunnen natuurlijk hun weg met gemak vinden op laptop, mobiel en tablet.
Maar hoe worden al die mooie games en handige websites toch op het scherm getoverd en wat gebeurd er allemaal aan de binnenkant, zodat die computers hun werk kunnen doen?
In ‘Hackers met Hoedjes’ legt Cyber Security expert Ines Duits in begrijpelijke taal uit wat computers zijn, hoe ze werken en waarom ze soms zo raar doen. Bijna 50 hoofdstukken die verschillende onderwerpen rondom het onderwerp computers voor kinderen eenvoudig weten uit te leggen.