Computers zijn alomtegenwoordig, heb je er niet eentje in je zak zitten, dan wel om je pols of zit je in een vervoersmiddel dat grotendeels wordt bestuurd door computers. Sterker nog, dit artikel lees je hoogstwaarschijnlijk ook op een computer, als je hem tenminste niet hebt uitgeprint (met behulp van een computer).
Het programmeren van computers is dan ook een bijzonder handige vaardigheid om te hebben tegenwoordig, iets waar je eigenlijk niet vroeg genoeg mee kunt beginnen!
Dat komt goed uit, want met dit boek kan zelfs de grootste computerleek toch zijn kinderen aan de hand nemen in de wondere wereld van het programmeren en zelf spelletjes en andere leuke en handige programmaatjes leren schrijven.
Computers kun je tegenwoordig overal vinden, er is bijna geen activiteit meer te bedenken waar niet ergens een chip of een computer bij komt kijken. Inzicht in hoe die werken is dan ook een onderwerp waar al voor de jongste lezers boeken, software, speelgoed en cursussen over beschikbaar zijn.
Coderdojo is één van die initiatieven om kinderen op jonge leeftijd al in aanraking te brengen met het programmeren van computers, in dit boek uit de CoderDojo Nano serie gebeurt dat door zelf een computerspel te maken met behulp van javascript.
Is een CoderDojo een evenement waar vrijwilligers jonge beginnelingen leren programmeren, een CodeDojo Nano kun je zelf met je vrienden opzetten om aan de hand van dit boek te leren programmeren. Het boek begint dan ook helemaal met de basis, welke programma’s heb je nodig, hoe gebruik je de browser console, welke woorden moet je weten etc. En vandaar uit gaat het steeds verder de diepte in tot collisions, FOR-lussen en animaties geen geheimen meer voor je hebben. Lees meer »